Wycieczka na Litwę

W dniach 15 i 16 maja 2023 r. klasy 1d i 3c pojechały na wycieczkę  na Litwę. To kraj nizinny, przez który przepływa rzeka Niemen. Wilno to miasto liczące ponad półmilionową społeczność z największą mniejszością polską. Dzieli się na 20 dzielnic, posiada piękną starówką wileńską, do której dotarliśmy,  przechodząc przez Ostrą Bramę, gdzie znajduje się kaplica z obrazem Matki Boskiej Miłosierdzia.

Przemierzając Stare Miasto poznaliśmy bogactwo zabytków, także sakralnych. Zobaczyliśmy Ostrą Bramę, kościół Św. Teresy, cerkiew prawosławną Św. Ducha, Klasztor Bazylianów, Plac Ratuszowy, kościół św. Kazimierza, Uniwersytet Wileński; Katedrę Wileńską św. Stanisława i św. Władysława z Kaplicą Królewską św. Kazimierza, Dom – Muzeum Adama Mickiewicza, gotycki kościół św. Anny, pomnik Adama Mickiewicza. Dzień zakończyliśmy krótkim spacerem po Zarzeczu – dzielnicy za rzeką Wilenką. Wilno to również miasto wielkich artystów i działaczy politycznych. To tutaj żył i tworzył wieszcz Adam Mickiewicz.

Wieczorem przybyliśmy do hotelu w Wilnie, a po kolacji udaliśmy się na wieczorny spacer wokół wieży telewizyjnej.

Na cmentarzu na Rossie, spoczywają Joachim Lelewel, Władysław Syrokomla, Euzebiusz Słowacki – ojciec Juliusz, Antoni Wiwulski – twórca pomnika Grunwaldzkiego w Krakowie. Młodzież zapaliła znicz na grobie Matki i serce syna – Marii z Billewiczów Piłsudskiej z urną z sercem Józefa Piłsudskiego.

Wilno pożegnaliśmy na Antokolu z położonym na wzniesieniu kościołem pw. św. Piotra i Pawła, gdzie mogliśmy zobaczyć przepiękne wnętrze barokowe z kryształowym żyrandolem w formie łodzi.

W drodze powrotnej młodzież odwiedziła Stare Troki (Troki). Właśnie stąd Wielki Książę Giedymin wyruszył na polowanie i zauroczony krajobrazem nad rzeką Wilią kazał zbudować gród, który nazwał Wilno. Przeniósł on również stolicę Litwy z Trok do Wilna. W miejscu tym znajduje się zamek, wybudowany na rozkaz Wielkiego Księcia Kiejstuta w drugiej połowie XIV w. podczas walk z  Zakonem Krzyżackim. Pięknie położony zamek przyciąga swoim wyglądem czerwonych ceglanych murów.

Młodzież miała okazję spróbować tradycyjnego dania litewskiego: kibiny, podawanego z rosołem. Potrawy kuchni litewskiej to także:, cepeliny, chłodnik litewski czy też ciemny chleb litewski. Opiekunami na wycieczce, której celem było przybliżenie młodzieży dziedzictwa narodowego były panie: Dorota Wawer i Alicja Piwnik.